ד"ר פול דניסון מפתח השיטה ויונית שינטל

מהורות למנהיגות עם תרגילי מוח ® Brain Gym

מהורות למנהיגות עם תרגילי מוח  ® Brain Gym

מאת יונית שינטל – מדריכה מוסמכת לתרגילי מוח ® Brain Gym

ברגע שילדינו יצאו לאוויר העולם, הבטחנו לעצמנו שנעשה כל שביכולתנו להיות הורים טובים ולהעניק לילדינו את המיטב, שנהיה הורים טובים וקשובים, שנמנע מכל השגיאות שהורינו עשו איתנו –  שפע של הבטחות ורצון עז לעשות כמיטב יכולתנו. 

ילדים אינם נולדים עם הוראות הפעלה, רחמנא ליצן, ואנו לומדים בדרך הקשה ולעיתים על חשבון ילדינו איך ומה לעשות.  כאשר הילדים גדלים, הציפיות שלנו הולכות וגדלות אף הן:  שיהיו ילדים טובים, שיצליחו בלימודים ובחיים, שיהיו בריאים ומאושרים ושכל משאלותיהם תתגשמנה והעיקר שיהיו רופא או עו”ד… אך האם עלינו להתמקד בכל הדברים הסובבים אותנו או שמא היכולת שלנו להיות הורים טובים ולהעניק מהשפע והטוב קיימת בנו בכל מקרה ובכל מצב?  התשובה היא חד-משמעית – כן.

כמה פעמים עמדתם אתם ו/או חבריכם אובדי עצות מול ילדיכם?  ילדכם חזר מהגן או בית הספר בוכה שאף אחד אינו מוכן לשחק איתו?  ילד אחר אינו רוצה ללכת לבית הספר כי המורה צועקת עליו כל הזמן? מה עושים?  הילד נבון וחכם, אך מעדיף לשחק כדורסל במקום ללמוד?  הבת מעדיפה את חבריה וחברותיה על פני לימודים?  כיצד ניתן למנוע את הויכוחים האינסופיים ולעזור לילדים בנועם ובעדינות? 

איך השיטה מקדמת אותי כהורה?                       
תרגילי מוח  ® Brain Gym   הם חלק מתכנית מקיפה לשיפור יכולות ומיומניות אישיות, מקצועיות, לימודיות, חברתיות ועוד.  ד”ר פול דניסון, מפתח ומייסד התוכנית, גייס את המומחיות שלו בחינוך ויצר שיטה לבניית למידה חדשה על חוויות בתנועה.  שיטה זו מחברת תנועה ולמידה במערכת נפלאה המאפשרת לנו להפוך כל למידה לאתגר המקדם אותנו אל המטרה.  עשרים ושש תנועות תרגילי מוח ® Brain Gym    עוצבו להפעיל את מגוון התפקודים הקוגניטיביים כולל ראייה, הקשבה, תפיסה, ארגון ותקשורת.  בפעילויות שאני מציעה נלמדות התנועות בהקשר למיומנויות הייחודיות האלו.

המודל החינוכי בתרגילי מוח ® Brain Gym  מדגיש את הדרך הטבעית ללמידה:  לגלות  את התבונה המולדת שלנו, את האוצרות הנסתרים בתוכנו.  כשם שאנו נלמד איך לשפר את התקשורת שלנו עם ילדינו, למשל, נוכל גם לעזור להם בחייהם שלהם. המודל החינוכי יביא אותנו להבנה שהחשוב מכל הוא לכבד את רצונו של האחר ולהניח בצד את השיפוטיות שלנו.  עלינו לתת לילדינו לבחור את המתאים ביותר עבורם גם אם זה אינו עומד בקנה אחד עם רצונותינו.  כמו כן,  שיטה חינוכית זו יוצרת תהליך לעלייה בדרגה:  ללמוד מהר יותר, ביעילות יותר ובקלות יותר, לבצע פעילות ספורטיבית טוב יותר, להיות ממוקד ומאורגן יותר, להתחיל ולסיים פרויקטים בנוחות, להתגבר על אתגרי למידה ולהשיג רמות חדשות של מצוינות. 

הורים אשר מיישמים את השיטה מעצימים  את יכולותיהם האישיות וחווים מסע לגילוי עצמי.   בעקבות הסדנה, חווה כל משתתף שינוי אמיתי הבא מבפנים ומשפיע עליו ועל הסביבה הקרובה. בנוסף לשינוי, רוכש ההורה כלים מעשיים  אשר בעזרתם יוכל לעזור לעצמו ולילדיו להשיג מטרות מחיי היומיום. 

השיטה מבוססת על תהליך מובנה שבליבתו 26 תרגילי תנועה פשוטים ומהנים, המשפרים את הקשרים בין מרכזי השליטה במוח תוך כדי התמקדות במטרות אישיות. שיטה זו מחברת תנועה ולמידה במערכת נפלאה ומאפשרת לנו להפוך כל למידה לאתגר המקדם אותנו אל המטרה. שיטה חינוכית זו יוצרת לתלמיד תהליך לעלייה בדרגה:  ללמוד מהר יותר, ביעילות יותר ובקלות יותר, לבצע פעילות ספורטיבית טוב יותר, להיות ממוקד ומאורגן יותר, להתחיל ולסיים פרויקטים בנוחות, להתגבר על אתגרי למידה ולהשיג רמות חדשות של מצוינות.

 איך השיטה עובדת?

בתרגילי מוח קיימים 5 שלבים הנקראים איזון לפעולה:

  1. רצון האדם ללמוד ולדעת.
  2. מטרה, אופן חשיבה – כל אדם שלם (לא פגום חלילה) בא עם קשיים כאלו או אחרים. אופן החשיבה פותח את כל הרצונות שיתממשו (מה התלמיד  רוצה ואוהב לעשות?).
  3. טכניקה – הקשר בין תנועה לתפקוד המוח. כל שלב בהתפתחות התלמיד חייב להתקיים.  צריך לעבוד לקראת שילוב כאשר יש לבדוק מה קורה לפני השילוב.  כשם שלפני שהתינוק מתחיל ללכת עליו למצות את תהליך הזחילה.
  4. כלי עבודה הוא תפריט הלמידה: ביצוע תרגיל או מכלול של תרגילי מוח המביאים את התלמיד לשיפור היכולות לקראת מימוש הפוטנציאל האישי.
  5. מימוש/יישום של הלמידה.

דוגמאות ממשיות לעבודה 

הורה שמנהל ויכוחים רבים עם ילד בנושא לימודים או אי לימודים יוכל לבחור איזון לפעולה לתקשורת.  במטרה יוכל להגדיר שהוא מעוניין לשוחח עם הילד בנינוחות, ברוגע, בשלווה ובכיף.  בעזרת התרגילים (26 תרגילי תנועה פשוטים ומהנים) ההורה יגלה שניתן לקיים את השיחה בדרך אחרת.  המודל החינוכי של תרגילי מוח יקנה להורה כלים בעזרתם יוכל לשוחח עם הילד כך שהנינוחות, הרוגע והשלווה יופיעו בשיחה.   הורה לילד החובב כדורסל על פני לימודים – יבין שיש ללכת עם רצון הילד ולעזור לו לשפר את יכולותיו בכדורסל, באמצעות איזון לפעולה לתנועתיות כל הגוף.  זהו אחד האיזונים המשמעותיים ביותר שדר’ פול דניסון פיתח. יכולת איזון זו  מביאה ילדים רבים לשיפור יכולותיהם האתלטיות-ספורטיביות בד בבד עם שיפור משמעותי בלימודים.  נגלה שברגע שאנו מעניקים לילדינו את החופש לבחור, ילדינו יהיו מאושרים יותר, יממשו את יכולותיהם טוב יותר וכך נוכל גם אנו כהוריהם לשמוח עבורם.  בעזרת תהליך זה אפשר ללמד ילד לרכב על אופניים דו-גלגליים בזמן קצר ביותר, לשפר יכולות אתלטיות כמו שחיה, טניס, כדורגל ועוד.

באחת הסדנאות השתתפה אמא לילד בן 7 שבאה לסדנה כדי ללמוד כיצד לעזור לבנה להתגבר על חרדות.  היא אמנם לא פירטה מהן החרדות של הילד אך כבר ביום השלישי לסדנה שיתפה את הקבוצה בהישג המרשים של בנה.  יום קודם היתה לילד פעילות כיתתית שתיכנן ללכת אליה עם חבר.  לדברי האם, הילד הוא תלוי חבר ואינו יוצא מהבית אלא בליווי חבר.  באותו יום, החבר שבנה קבע איתו לא יכול היה להשתתף בפעילות ולהפתעתה הרבה בנה הלך לבדו לראשונה לפעילות הכיתתית.  כל זאת, מבלי שעבדה עם הילד כלל אלא כתוצאה מהחוויות שהיא עברה באיזונים שבסדנה.

ברצוני לשתף בחוויה שלי עם בתי הקטנה.  מזה מספר שבועות התלוננה הילדה שהמורה לאנגלית מציקה לה וכל הזמן מעירה לה הערות.  תוך זמן קצר פרץ ויכוח בין הילדה למורה אשר בסופו המורה הוציאה את הילדה מהכיתה, שלחה לי מכתב אזהרה על התנהגות לא הולמת ונתבקשתי לבוא לשיחה עם המורה.  באותו יום ביקשתי מבתי שתסביר לי מה קרה.  הילדה הסבירה לי את ההתרחשויות מנקודת מבטה בלבד.  היה ברור לי שיש פה נקודת מבט נוספת, של המורה, שאינה נלקחת בחשבון.  ביקשתי מבתי לספר לי את המאורעות כפי שקרו אך הפעם מנקודת מבטה של המורה לאנגלית.  בתי סיפרה שוב את האירועים אך עדיין מנקודת מבטה.  בפעם הנוספת שביקשתי ממנה לעשות זאת, היא לא אמרה מילה ורק הזילה מספר דמעות.  הבנתי שכעת היא מבינה גם את נקודת מבטה של המורה.  אירועי היום היו מספיק אינטנסיביים ובאותו יום לא עשינו דבר.  למחרת, מספר דקות לפני צאתה לבית הספר, אמרתי לבתי שהיא חייבת להתאזן למצב עם המורה לאנגלית כי אחרת יתרחש אירוע נוסף.  עשינו מיני איזון שערך כ-7 דקות.  מייד לאחריו, הרגישה הילדה שינוי משמעותי והלכה לבית הספר בשמחה.  כאשר חזרה מהלימודים סיפרה שהמורה לאנגלית התנהגה אליה הרבה יותר טוב; היא מצידה השתתפה ולקחה חלק פעיל בשיעור.  המורה שיבחה אותה על השיפור היפה בהתנהגותה ובלימודיה.  כעבור מספר ימים, פגשנו את המורה בפגישה שתואמה בעקבות האירוע.  להפתעתי, המורה דיברה אל בתי ואמרה לה שייתכן שהרגישה שהיא כמורה נטפלת אליה אך אין זאת כך.  בדיוק כשם שאני ביקשתי מבתי להתבונן בסיטואציה מנקודת מבט של המורה, כך עשתה המורה והתבוננה במצב מנקודת מבטה של הילדה – כל זאת מבלי שנדברנו בנושא.  המורה שיבחה שוב את השיפור בהתנהגותה של הילדה – שיפור שעדיין ממשיך.

לסיכום, היכולת לעזור לילדינו בכל תחומי החיים מעבירה את השליטה בחיינו בכלל ובחיי המשפחה בפרט לידינו.  בנוסף,  העבודה עם ילדינו מקרבת אותנו מאד אליהם, מביאה לנו קשב והבנה לצרכיהם – והקירבה המדהימה הזו יקרה מפז.     

לתגובה

נוצר באמצעות מערכת הקורסים של
 
סקולילנד