תרגילי תנועה קלים ומשעשעים

תנועה היא השער ללמידה – למידה מיטבית בבית-הספר

תנועה היא השער ללמידה – למידה מיטבית בבית-הספר

יונית שינטל מרצה ומנחת סדנאות בתרגילי מוח Brain Gym®  לתפקוד מוחי מיטבי

בשנות ה-80 במאה הקודמת התפתחה תופעת הפרעת הקשב והריכוז וגדלה עם השנים לממדים של מגיפה. בתחילה אובחנה התופעה בעיקר אצל ילדים ובני נוער בהקשר יכולות ומיומנויות למידה אקדמית ועם השנים אובחנו גם צעירים ומבוגרים הסובלים מהתופעה.  הפיתרון השכיח לתופעה הוא באבחון המלווה בתרופה במינונים משתנים. במקביל, נראה כי הראייה של רבים נפגעת בגיל צעיר יותר מבעבר – האם יש קשר בין שתי התופעות? מדוע?

למידה טבעית

התבוננות בטבע מלמדת אותנו על התפתחות נורמטיבית או טבעית.  ברגע שתינוק יוצא לאוויר העולם הוא מתחיל בתהליך למידה מתמשך.  למידה היא למעשה כל פעולה נרכשת בין אם היא ברמת גוף, רגש ו/או שכל.  בשנת הינקות, השנה הראשונה בחיים, מתרחשים שינויים עצומים מידי יום המזמנים לתינוקות אפשרויות למידה שונות ומגוונות המשפיעות על ההתפתחות בהיבטים שונים שנבחן בהמשך.  הורים מצופים ומצפים לעקוב אחר כל שינוי המסמן גדילה, צמיחה והתפתחות תקינה.  ההורים והתינוק מהווים יחידת לימוד אחת – ההורים שמים לב לתינוק ולשינויים שהוא עובר והתינוק לומד להכיר את גופו, חלקיו והסביבה בה הוא גדל ובמיוחד את הוריו הקרובים אליו.

תינוקות יונקים חווים תהליך פיסיולוגי בסיסי חשוב להתפתחותם.  כשהתינוק יונק, האם מניחה אותו בחיקה ובין זרועותיה כאשר צד אחד מופנה כלפי מעלה-חוצה (הצד הפעיל) בעוד הצד השני נצמד לשד לצורך יניקה (אינו פעיל).  בתהליך זה, מתפתחת הצידיות של התינוק.  צידיות הוא השימוש בצד אחד של הגוף בכל פעם מהראש ועד כף הרגל.    תהליך זה מביא את התינוק למוכנות לקראת ישיבה, זחילה, הליכה ותנועות של חציית קו האמצע בחודשים מאוחרים יותר.  תינוקות הניזונים מבקבוק אינם מפתחים את הצידיות באותו אופן מאחר והורים רבים, אשר אינם מודעים לתהליך ההתפתחות הפיסיולוגי,  מאכילים את תינוקם מלפנים ובכך נפגעת התפתחות הצידיות החשובה לפני ישיבה, זחילה, עמידה והליכה.  רק כאשר שלב הצידיות מגיע לבשלות, כלומר, כל צד בגוף התחזק והתעצם, בסביבות גיל 6 חודשים, יכול התינוק להפעיל פיסית את שני צידי הגוף בו זמנית והמעבר לשלבים הבאים הופך לטבעי וקל:  ישיבה, זחילה, עמידה והליכה.  תנועות אלו הן בסיסיות וחיוניות להתפתחות המוטורית כמו גם האקדמית של הילדים.

למידה מבוססת תנועה

אנו זקוקים לתבניות תנועת כל-הגוף שתהיינה מבוססות בגזע המוח כבטוחות ואוטומטיות, כך שתהיה להן גישה ראשונית למערכת העצבים עבור גישה לשדה האמצעי לתיאום תנועת כל-הגוף.  מודעות זו של תנועות מוטוריקה גסה שלנו,  הכוללת את אופן ההליכה  ויציבות  שרירי הליבה, מעניקה הקשר לתיאום המוטוריקה העדינה.  אנחנו כבני אדם זקוקים לעצור ולחשוב כאשר אנו מקבלים מידע חדש, אך בו זמנית לשמור על הקשר וזרימה של הפעילות שלנו. 

גישה לשדה האמצעי מבוססת על גילויו של ד”ר דניסון, שיש אנשים שבתחילה הם מיומנים בתנועה חד-צידית ועם זאת מבחינה עצבית אינם מוכנים עדיין לדילוג המשולב.  כאשר בילדות מוקדמת לא חווינו במלואם את הרפלקסים החד-צידיים ואחר-כך יכולנו להתקדם מעבר להם, תהיה לנו נטייה לפעול במשך כל החיים בתבניות תנועה של פיצוי בלתי יעילות, באופן בלתי מודע נשענים על תפקוד חד-צידי.  גישה לשדה האמצעי מלמדת מחדש את מערכת העצבים ומניעה את הלומד/ת ממצב של “לנסות” המשתמש בצד אחד של המוח והגוף בזמן אחד, למצב נינוחות בתנועה המערבת את עבודת כל-הגוף ביחד.  גישה לשדה האמצעי מאפשרת לנו להשלים את מצב ההתפתחות החד-צידי, המתייחס במיוחד למטרה נבחרת, ולגלות הילוך גבוה משולב לתיאום של מחציות המוח ימין ושמאל. 

ד”ר דניסון מאמין כי ילדים ומבוגרים לומדים בדרך הטבעית ביותר: באמצעות תנועה.  הבנתו הייחודית של דניסון בתחום המוח מעמיקה את הידע על הלמידה ובכך מאפשרת לאנשים לגלות כיצד ניתן לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. ידע זה הפך את תכנית “תרגילי מוח” לשיטת הלמידה המוצלחת ביותר בעולם, המשמשת כיום בלמעלה מתשעים מדינות ואשר תורגמה ללמעלה מחמישים שפות. קיימת דרישה מתמדת לתכנית זו מהסיבה הפשוטה שהיא באמת עובדת!

שיטה חינוכית חדשנית

ד”ר פול דניסון, מייסד ומפתח שיטת תרגילי מוח ® Brain Gym , יצר תכנית חינוכית המביאה את התלמיד/ה לשיפור הביצועים שלו/ה ברמת גוף (מוטוריקה גסה/עדינה), רגש (שליטה ברגש, ניהול זמן, האצלת סמכויות, סדר וארגון) ושכל (מחשבות, מיקוד, קשב וריכוז, ראייה).  ד”ר פול דניסון מפתח השיטה גילה את המושג גישה לשדה האמצעי של הראייה/השמיעה/המישוש/התנועה; השטח בו אנחנו לומדים לתאם את השימוש של שתי העיניים, שתי האוזניים, שתי הידיים שלנו ושני צידי הגוף.  תפקוד ממרחב זה מעניק לנו הרגשה של אנרגיה, חיות וסנכרון.

תרגילי מוח ® Brain Gym   היא שיטה יחודית הדוגלת בלמידה מבוססת תנועה.  כל אחד מאיתנו מבוגרים וילדים יש למידה טבעית שאיתה באנו לעולם.  עם השנים, מסיבות שונות, מתרחקים מלמידה טבעית ורוכשים הרגלים ודפוסים הפוגעים בלמידה הטבעית. תרגילי מוח  מוח ®Brain  Gym  היא שיטה המחברת את הילד והמבוגר למרכז, מפתחת את החשיבה והיצירתיות ויוצרת איזון פנימי מערכתי.  ילדים אוהבים לשתף פעולה בשימוש בשיטה בכיתה ובאופן פרטני מאחר והתוצאות הן מהירות וניכרות באופן משמעותי.

לתגובה

נוצר באמצעות מערכת הקורסים של
 
סקולילנד