מדריך 10 הטעויות של הורים לילד/ה
שעדיין מרטיב/ה בלילה

© כל הזכויות שמורות ליונית שינטל

10 מיתוסים וטעויות של הורים לגבי הרטבת לילה

תוכן עניינים

הקדמה

  •  מטרת מדריך זה היא לתת מידע חשוב להורים לילדים המרטיבים בלילה.
  •  המידע המוצג במדריך זה נועד לעזור בשיפור איכות החיים במשפחה במיוחד להורים וילדיהם.
  •  המידע נאסף ממקורות מידע שונים, בהתבסס על ניסיון של יותר מ-23 שנים.
  • מדובר בגישה הוליסטית הרואה בהרטבת לילה סימפטום אחד הקשור למכלול של תופעות נוספות כמו שינה חזקה, רגישות לרבות התקפי זעם, קשיי למידה, כישורים חברתיים ועוד – למעשה מדובר במתנה, סוד שמעט מודעים לו.
  •  בנוסף, מידע חשוב זה רואה בתפקוד מוחי מיטבי ואיזון בין גוף-רגש- שכל כדרך מיטיבה לשיפור איכות החיים
  •  כל העושה שימוש בהמלצות או רעיונות המובאים מצגת זו עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

    כמה מילים ממני אליך,

    סלחו לי אבות הקוראים במדריך.
    מרבית הפונות אלי בנושא הן אמהות ולכן הכתיבה היא בלשון נקבה.
    כמובן, אני מזמינה כל אבא להמשיך לקרוא ואף לקחת חלק פעיל בתהליך.

    אמא יקרה,

    שינוי מתחיל כאשר מעזים לצאת מהמקום בו נמצאים ולשנות את זווית הראיה של הדברים.
    אני מזמינה אותך להעז ובמקום לחוש תסכול, מבוכה, בושה ואכזבה בכל הקשור לילד והרטבת הלילה שלו לצאת לדרך חדשה בדיוק כפי שעשיתי אני לפני יותר מ-23 שנה.

    “כשיוצאים [לדרך חדשה], מגלים מקומות נפלאים!” ד”ר סוס

הסיפור שלי

אמא ל-3 ילדים: הבכור אובחן כמחונן, האמצעית עם קשיי למידה וראייה והשלישית עם התפתחות יוצאת דופן. לפני 23 שנה, כשהבת האמצעית עלתה לכיתה ב’
ועדיין התקשתה בלימודיה החלטתי שאני הופכת כל אבן
ומוצאת פתרון לקשיים שלה. בתחילה הופניתי ע”י יועצת ביה”ס לריפוי באמנות שהביא לשינוי קל. מבחינתי התהליך מיצה עצמו אחרי כ-3 חודשים וחיפשתי עזרה נוספת וכך הגעתי לתרגילי מוח ® Brain Gym.
נאמר לי כי הדרך הכי טובה לעזור לבת שלי היא ללמוד את השיטה.
שאלתי בפליאה: אני אוכל לעזור לבת שלי? התשובה היתה “כן”.
זהו גם המסר שלי אליך.
נרשמתי לקורס שהחל למחרת (לקחתי 4 ימי חופש מעבודת הייטק תובענית). להפתעתי גיליתי כמה התרגילים השפיעו עלי באופן אישי ומקצועי. היעילות שלי בעבודה זינקה פי 1.066%- דו”ח שבועי שהיה דורש מהמנהל שלי וממני 8 שעות עבודה משותפת הפך לפשוט וקל וביצעתי אותו באופן עצמאי בפחות משעה וחצי. המנהל שלי זיהה את הקשר לקורס וההשפעה על המהפך ביעילות שלי והעניק לי את הקורס במתנה.
עם הבת שלי ההצלחה הגיעה בשלבים – המתנתי בסבלנות עד שתשחרר את ההתנגדויות שלה בעיקר בשל הטעויות שעשיתי – דבר שאחסוך ממך 😊. 
בתחילה לימדתי אותה לרכב על אופניים דו-גלגליים ב- 18 דקות בלבד, בהמשך, עזרתי לה לשפר את הראייה ולהיפטר ממשקפיים שהרכיבה מגיל 4.
בלימודים הפכה מתלמידה כושלת לתלמידה מצטיינת עם 2 תארים ראשון בתקשורת ושני במנהל עסקים. מעולם לא נזקקה לעזרה מקצועית מלבד תרגילי מוח ®

Brain Gym .

מהי הרטבת לילה?

הרטבת לילה היא תופעה הולכת וגדלה לילדים החל מגיל 3. בהרצאות ובסדנאות שאני מעבירה גיליתי מהורים ומורים שמשתתפים בהן כי מספר הילדים שסובל מהתופעה הולך ומתרחב. שמתי לב, שבכל שיחה עם אמא לילד/ה שמרטיב/ה יש תיאורים שחוזרים על עצמם. החלטתי לערוך סקר ולגלות את המכנה המשותף לתופעה.  נכון לעכשיו, ענו יותר מ-6,200 הורים לילדים עם הרטבת לילה.ענו על השאלות בסקר שערכתי. כך גיליתי מהן הסיבות האמיתיות להרטבת לילה ויצרתי את התכנית שמעניקה פתרון המבוסס על הקשר בין הפרעות קשב וריכוז, שינה חזקה, רגישות יתר, פחדים, חוסר איזון והתפתחות פיסיולוגית, רגשית ומנטאלית כמו גם עיכובים התפתחותיים. הפתרון מביא לתוצאות מהירות ומשמעותיות גם בהקשרים נוספים כמו התנהגותיים ולימודיים.

בשנים הראשונות הענקתי את הפתרון במתנה מאחר והוא פשוט וקל. עם השנים גיליתי שהורים עושים טעויות משמעותיות והרסניות ומטרת המדריך היא להסביר להורים מהן הטעויות וכמה חשוב להפסיק אותן. הרטבת לילה היא סימן לקשיים במערכת על רקע מוטורי, רגשי ושכלי הבאים לידי ביטוי בניתוקים בין גוף, רגש ומוח בכלל ובין שלפוחית השתן למוח בפרט. חשוב להסתכל על התופעה ברמה מערכתית מאחר והרטבת הלילה משפיעה בין היתר גם על התפרצויות רגשיות וקשיי למידה.

יכולות השליטה של ילדים על סוגרים ופתחים בגוף נבנית בגילאי שנתיים-שלוש, ובגיל ארבע מרבית הילדים כבר שולטים במתן השתן.אחת הטעויות הרווחות של הורים היא גמילה (או פרידה) מחיתולים ביום ובלילה בו-זמנית.  נדרשות כשנה עד שנתיים בין גמילה ביום לשליטה וגמילה מחיתולים בלילה.  לכן, גמילה בו-זמנית של יום ולילה היא טעות שעלולה להביא, בין היתר, להרטבת לילה.

ילד מעל גיל 5 שמרטיב לפחות בשני לילות בשבוע במשך שלושה שבועות לפחות נחשב לילד שסובל מהרטבת לילה. עם זאת, לאחרונה ניכרת מגמה של ילדים הסובלים מהרטבת לילה החל מגיל 3.

טעות/מיתוס מספר 1 :יעבור עם הגיל ו/או הזמן

פרופ’ דן אריאלי קבע בספרו רב המכר “לא רציונאלי ולא במקרה” כי “כשמדובר בקבלת החלטות בחיינו, נדמה לנו שאנחנו בשליטה. נדמה לנו שאנחנו מקבלים החלטות נבונות ורציונאליות. האמנם?” אפשר להגיד כי הורים נוטים לקבל החלטות רבות ברוח זו. כאשר יש קושי עם הילד הורים מתקשים לקבל החלטה שקולה מה נכון לעשות על מנת להתגבר על הקושי ולעזור לילד ולעצמם לצלוח את המשוכה.

לעיתים, השלמה עם המציאות היא הדרך בה הורים רבים בוחרים בלית ברירה אם בשל חוסר בכלים להתמודדות עם התופעה ואם בשל חוסר בידע או ידע מוטעה בנושא. עובדה זו מאלצת הורים להאמין שעם חלוף הזמן או עם השנים ה”בעיה“ תחלוף.

זוהי גישה הנובעת מהצפה של משימות ומטלות שיש לכל אחד מאיתנו בחיי היומיום הדוחקת את החיפוש אחר פתרון להרטבת לילה למקום נמוך בסדר העדיפויות. בשל ריבוי המשימות מאד “קל” ללכת על הגישה הזו הטומנת בה תקוה נסתרת שאולי באמת התופעה תחלוף.

ידוע כי לעיתים רחוקות ובמקרים נדירים בעיות נפתרות מאליהן. גם אם הילד שלך מתחת לגיל 5 וסובת מהרטבת לילה והתסמינים הנלווים אליה, חשוב מאד לתת לכך מענה מיידי.

דמייני לעצמך שאת נוסעת במכונית ולפתע נורית הדלק מצפצפת ומתריעה על כך שכמות הדלק במיכל הדלק הולכת ואוזלת. האם גם אז תאמרי לעצמך שהנורה תיכף תפסיק להבהב על אף שאין לך כל כוונה לעצור ולתדלק את הרכב בזמן הקרוב? האם גם תעזי להמשיך ולנסוע מבלי לתכנן זמן ומקום לתדלק את הרכב?

אני משערת שגם לך ברור כשהמכונית מאותת ונורות האזהרה נדלקות חובה לקחת אותה לטיפול. כך גם לגבי הילדים שלך – כל איתות הוא קריאה לעזרה והתערבות לשיפור המצב.

הרטבת לילה היא תופעה שדורשת התייחסות מעשית על מנת להביא לפתרונה בדרך פשוטה, יעילה ומהירה.

טעות/מיתוס מספר 2 :בעיות רגשיות

הורים רבים תולים את תופעת הרטבת לילה בשינויים בחיי הילד המשפיעים עליו בהיבטים רגשיים כמו תוספת של אח/ות למשפחה, שינוי ומעבר של מקום מגורים, שינויים משפחתיים כמו גירושין או מוות חס וחלילה. הביטוי השגור בפי הורים הוא בגלל ש… (סיבה כלשהי) יש לילד “רגרסיה” והוא חזר להרטיב. כאשר התנהגויות אלו חוזרות על עצמן בתדירות גבוהה יש מקום לתת לכך מענה תוך כדי הבנה כי קיים קשר לנושא הרטבת לילה וחשוב להביא לפתרון התופעה הזו במקביל.

אכן, נמצא כי קיים קשר בין התקפי זעם והתפרצויות רגשיות של ילדים לעניין הרטבת לילה. יחד עם זאת, שאלת השאלות היא מה קדם למה – הביצה לתרנגולת או להיפך. יותר מכך, לעיתים איננו רואים את הקשר שבין הדברים. התופעות הרגשיות הן השתקפות של הרטבת הלילה במקום הסיבה לכך.

במילים אחרות, יש קשר בין הקושי לווסת התבטאות רגשית בין אם במילים ו/או מעשים. כמו-כן, כמו בכל התנהגות יש לשים לב לתכיפות של התפרצויות רגשיות ו/או התקפי זעם לרבות טנטרום.

בנוסף, הרטבת לילה והתמודדות איתה עלולה לגרום להערכה עצמית נמוכה ופגיעה בקשרים חברתיים: הימנעות מלישון אצל חברים וכד’. הסברה כי הרטבת הלילה נובעת רק מהיבטים רגשיים היא חד-מימדית ואף שטחית ומתמקדת רק בהיבט אחד בלבד של מערכת העצבים ותפקודי המוח במקום לבחון את מכלול התפקודים הסנסו-מוטוריים, רגשיים ומנטאלים.

טעות/מיתוס מספר 3 :זלזול ואי הקפדה בזמני שינה

אחת התופעות הנפוצות של ילדים המרטיבים בלילה היא איכות השינה. יש הגורסים כי הילד מתקשה להירדם. שעות מסתובב מצד לצד עד שנרדם. יש אמהות המשתפות כי הילד ישן שינה עמוקה (או חזקה) מידי שאינו שומע דבר ואף מתקשה להתעורר בבוקר.  יש כאלו הישנים חזק ועם זאת מתעוררים בקלות בבוקר.

שינה היא מרכיב חשוב באיכות החיים של כל אחד מאיתנו. מרבית שעות היממה אנחנו נמצאים בפעילות ברמה משתנה ובשעות הלילה הגוף זקוק למנוחה שלו על מנת להיטען בכוחות מחודשים ליום המחרת. לכן, יש לתת חשיבות לזמני השינה של הילד/ה. 

הרטבת לילה נוצרת כתוצאה מניתוקים בין שלפוחית השתן למוח. כאשר שלפוחית השתן מתמלאת נשלחים איתותים למוח.  השליטה בתפקודי שלפוחית השתן מבוססת על הקשר בין איתות של מערכת העצבים למוח בנפרד מאיכות השינה. מרבית הילדים מגיעים לשליטה בהטלת השתן בין גיל שנתיים לשלוש במהלך שעות היום. השליטה בצרכים לרבות מתן שתן בשעות הלילה מגיעה לבשלות בין שנה לשנתיים לאחר מכן,

סביב גיל ארבע. עם זאת, ילדים רבים עדיין חווים קושי בשימת לב לאיתותים הנשלחים משלפוחית השתן ברגע שהיא מתמלאת דרך מערכת העצבים למוח וכתוצאה מכך מתרחשת, בין היתר, הרטבת לילה. לכן, על מנת לפתור את הרטבת הלילה יש לדאוג לתנאי השינה של הילד במקביל להתמודדות עם הרטבת לילה.

טעות/מיתוס מספר 4 :שתייה מרובה סמוך לשינה

גוף האדם מכיל למעלה מ-75% נוזלים ושתיה היא מרכיב חשוב מהתזונה ואורח חיים בריא. ילדים רבים נוטים לשתות שתיה הנקראת קלה ולמעשה עתירה בסוכרים ופחמימות מיותרים. מעבר לעובדה ששתיה ממותקת מזיקה לאורח חיים בריא, יש לה השלכות על הפרעות התנהגותיות לרבות קשב וריכוז, התפרצויות, התקפי זעם ועוד. בנוסף, לכל אחד יש הרגלי שתיה וצריכה משתנים.

בשל אירועי הרטבת לילה המתרחשים בעיקר במהלך הלילה (יש המפספסים גם ביום), הורים רבים הגיעו למסקנה המוטעית כי צריכת שתיה מרובה לפני השינה עלולה להביא להרטבת לילה. לכאורה, היכולת להבחין כי שלפוחית השתן מלאה והגיע הזמן לשחרר את הנוזלים אמורה לעבוד באופן דומה ביום ובלילה. 

לכן, בין אם הילד ישן שינה קלה/עמוקה (בהקשר לטעות הקודמת) ובין אם מילא עצמו נוזלים, האפשרות לקום ולהתפנות קיימת בכל מקרה. חוסר היכולת של הילד לעשות זאת, הבאה לידי ביטוי בהרטבת לילה מצביעה על קושי מסויים, ניתוק בין איתותים הנשלחים משלפוחית השתן למוח הנותן פקודה להתעורר ולהתפנות.

יתירה מזאת, ילדים הסובלים מהרטבת לילה יכולים להתפנות לפני השינה ועדיין להרטיב בלילה. לכן הגבלת נוזלים לפני השינה אולי תמעיט את כמות הנוזלים של הרטבת לילה או תפחית את ההרטבות אך פעולה זו לא תביא להפסקת הרטבת הלילה לתמיד.

טעות/מיתוס מספר 5 :ענין תורשתי/גנטי

נושא התורשה ו/או הגנטיקה עולה באופן תדיר בנוגע לכל תפקוד של האדם. חלק מהמאפיינים האישיים, ההתנהגותיים ואף הגופניים מיוחסים למרכיב התורשתי/הגנטי. נהוג אף לתשאל חולה על מחלות משפחתיות ולחפש (וגם למצוא) את הקשר ההיסטורי משפחתי.

ד”ר ברוס ה. ליפטון ביולוג אשר חקר את הנושא לעומק וסיכם את מסקנותיו וממצאיו בספרו “ביולוגיה של האמונה”. אמונה/תפישה משפיעה על התנהגות, גנטיקה, יצירה מחודשת של הגנים. אנו מתאימים את הגנים שלנו לסביבה שאנו חושבים שאנו מאמינים בה – הרבה מעבר לתורשה. במילים אחרות, הדרך בה כל אחד ואחת תופסת את המציאות שלו גוברת על המבנה הגנטי הקיים בו.

האם בשל האפשרות כי קיים בנו מרכיב תורשתי/גנטי שיש לו זיקה לתופעה ממנה אנו סובלים הוא גזר דין שעלינו לקבל ואולי אף להשלים איתו? בכל אחד מאיתנו היכולת לשנות ולהשתנות מבלי קשר לתנאים הגנטיים או ההיסטוריה המשפחתית. אין בקיומו של קשר כזה סיבה ואולי אף תירוץ לכך שאילו הקלפים שחולקו לנו ועלינו לקבלם. אחרת, יהיה עלינו להשלים ולקבל גזירות אף חמורות יותר מכך.

לכן, כשמדובר במשתנים גנטים חשוב לשים לב שיש כאלו שאינם ניתנים לשינוי כמו גובה, צבע עיניים, מבנה גוף וכד’. לעומת זאת, יש מאפיינים גנטיים הניתנים לשליטה, כמו הרטבת לילה, למרות הנטיה הגנטית (אם קיימת) ע”י שינוי דפוסים והרגלים בחיי היומיום.

טעות/מיתוס מספר 6 :לשוחח עם הילד ולהסביר

ילדים המרטיבים בלילה הם ילדים נבונים וחכמים ביותר. לעיתים נראה לנו כי בעזרת שיחה מלב אל לב עם הילד נוכל להבין טוב יותר את הסיבה המביאה להרטבת לילה ואף “לשכנע” את הילד שאין טעם להמשיך בדרך זו. העניין הוא שדיבורים ומעשים אינם קשורים אחד עם השני.

אני יכולה להסביר לילד (ואף מבוגר) המפחד מג’וק שמדובר ביצור קטן וחסר ישע לעומת הגודל שלי ושאין מקום לפחד ממנו כלל מאחר ואינו יכול להזיק. ואז כאשר הילד נתקל בג’וק כל חלקי המוח הקשורים להגיון נעלמים ומתפוגגים וההתמודדות עם הקושי נשארת.

כך גם לגבי הרטבת לילה. מדובר בהרגל הקיים אצל הילד שנוצר מינקות. דפוס פעולה זה פוגע בתקשורת בין האיתות שנשלח משלפוחית השתן כאשר היא מתמלאת בנוזלים דרך מערכת העצבים למוח על מנת לקום, לגשת לשירותים ולהתפנות. מאחר והקשר הזה אינו מתקיים השלפוחית מתרוקנת תוך כדי שינה ולעיתים אף הילד אינו חש בכך כלל (במקרים של שינה עמוקה או חזקה).

על כך נאמר דיבורים לחוד ומעשים לחוד. רק על-ידי חיבור הניתוקים ופעולות חיווט מחדש של חלקי המוח השונים עם מערכת העצבים ושלפוחית השתן יוכל הילד לקבל את האיתותים ופעול בזמן על מנת להפסיק עם הרטבת הלילה והתופעות הנלוות אליה.

טעות/מיתוס מספר 7 :הגברת המוטיבציה וניהול יומן מעקב

כפי שהוסבר לעיל בעזרת דיבורים בלבד קשה ליצור שינוי התנהגותי ולפתור קושי קיים. יש מקרים בודדים שהחלטה הגיונית/שכלית יוצרת שינוי. למרבית האנשים והילדים נדרשים תהליכים עמוקים יותר על מנת ליצור שינוי משמעותי. צעדים מצד ההורים להגברת המוטיבציה של הילד להפסקת הרטבת לילה עלולים ברוב המקרים להביא לתוצאה של תסכול, ייאוש ואכזבה.

על פניו הגישה של תמריץ על-ידי עידוד ומתן פרסים מבוססת על התניה קלאסית אותה גילה הפיזיולוג הרוסי איוואן פטרוביץ’ פבלוב, בעקבות מחקרים שביצע בהשתתפות כלבים. פבלוב ראה שבכל פעם שכלביו רואים אותו, הם מתחילים להזיל ריר, כי הם חושבים שהוא הולך להאכיל אותם. אפילו בפעמים שלא הייתה בידו קערת אוכל, הם הזילו ריר. הוא ביצע ניסוי כדי לחקור את התופעה וחילק את הגירויים לשני סוגים: גירוי בלתי מותנה וגירוי מותנה.

גירוי בלתי מותנה הוא גירוי שהגוף מגיב אליו באופן טבעי, ללא צורך באימון, בעוד שגירוי מותנה הוא גירוי מלאכותי, שמתבצע רק אחרי למידה ואימון. פעולה זו כונתה התניה קלאסית – תהליך למידה, שבו גירוי מסוים שחוזר על עצמו, מעורר תגובה רפלקסיבית, גם אם התקיימה רק רמיזה לגירוי.

בהקשר של הרטבת לילה מדובר בהתניה שבה בכל פעם שהילד אינו מרטיב במיטה בלילה יקבל פרס (תמריץ) על מנת לגרום לתהליך טבעי של שליטה בסוגרים. יש הורים המקפידים אף לנהל יומן מעקב בנוסף ועל כל מספר לילות יבשים פרס נוסף או מיוחד יותר מהפרסים היומיים. בפועל התניה זו פחות מומלצת והתוצאות שלה גבוליות ואינן גורפות כפי שבאו לידי ביטוי בניסויו של פבלוב עם הכלבים.

טעות/מיתוס מספר 8 :להעיר את הילד בלילה ולקחת אותו לשירותים

זוהי אחת הטעויות השכיחה ביותר של הורים. במהלך הלילה מעירים במקרה הטוב וגוררים במקרה הפחות טוב את הילד ישן לשירותים. בעוד הילד ישן מפשילים את מכנסיו, במקביל פותחים את ברז המים (קול זרימת המים מגרה את שלפוחית השתן לשחרר את המים) וממתינים שהילד יתפנה.

זוהי גישה ,לכאורה, הגיונית ביותר. אם הילד אינו מתעורר בעצמו יעירו אותו ההורים וידאגו שהוא יתפנה. כתוצאה מכך הילד יקום יבש בבוקר ונקטין את כמות הכביסה. חשוב להבין שזהו פתרון לטווח קצר ואינו נותן מענה אמיתי לקושי הקיים.

כשהילד שלכם היה תינוק הוא לא שלט בצרכיו והחיתול שימש כפתרון לאגירת הנוזלים והמוצקים הנפלטים מהגוף. בתהליך שנמשך כשנתיים הילד למד אט אט להיות מודע לצרכים הגופניים שלו ועם הזמן הגיע לבשלות ושליטה במתן השתן והצואה במהלך היום. כאשר ההורים מעירים את הילד במהלך הלילה הם נוטלים ממנו את האחריות לצרכים שלו ולמעשה ממשיכים באותן פעולות שהיו חלק מהילד בינקותו.

פעולות אלה אינן מקדמות את הילד לקראת הפסקת הרטבת לילה אלא גם מונעות מהילד לשלוט בשלפוחית השתן שלו. לאורך זמן פעולות אלה מתישות הן את ההורים והן את הילד המרטיב.

מנגד, יש אמהות מיואשות מהרטבת הלילה של הילד ואשר מכריחות את הילד לישון עם חיתול. זה אינו פתרון הולם לילד בגיל כזה מה גם שיש אחים צעירים יותר שכבר גמולים בלילה. תחושת הבושה והכישלון רק מתעצמת ועלולות להיות לכך השלכות נוספות.

טעות/מיתוס מספר 9 :לכעוס ולהאשים את הילד

הרטבת לילה מתמשכת מצד הילד גוררת תסכול, ייאוש ואכזבה גם אצל ההורים. בשל חוסר בכלים מעשיים לעזור לילד מצד אחד, הבנת הקושי והסיבות לתופעה המתרחשת בלילה בלבד, הורים נוטים לכעוס ולהאשים את הילד. לרוב המחשבות של ההורים הן כי הילד עושה “דווקא”. לא ייתכן שילד כה חכם ונבון השולט בצרכיו במהלך היום מתקשה לשלוט בהם בלילה שהרי מדובר באותה פעולה.

הרטבת לילה שונה משליטה בהטלת שתן במהלך היום. לכאורה מדובר באותה פעולה. עם זאת, השליטה בשלפוחית השתן במהלך הלילה מעט מורכבת יותר מאחר והיא מעורבת במצב של שינה. בנוסף, מתקיימים גורמים נוספים במהלך הפעולה הפשוטה לכאורה בשעות הלילה ולכן אין סיבה לכעוס ולהאשים את הילד בחוסר שיתוף פעולה או חלילה בפעולה שנועדה למשוך תשומת לב או לעשות “דווקא”.

חשוב לציין בהקשר זה שלהעניש את הילד בגלל התופעה כמו גם לתת לו להסיר ולהחליף את המצעים בעצמו) בגלל התסכול והייאוש של ההורים וחוסר יכולת להתמודד עם המצב (מיותר לחלוטין. עונש מעביר לילד מסר שגוי שהוא זה שאשם בהרטבת הלילה.

הרטבת לילה יכולה להיות מעייפת מאוד ולחוצה להתמודד איתה לכל מי שעוסק בה, אך זה לא דבר שילדים עושים בכוונה. זה קורה כשהם ישנים, כך גם מחוץ לשליטה המודעת שלהם. לחיות עם הרטבת לילה יכולה להיות ממש מציקה עבור הילד וההורים, כך שיש ילדים ובני נוער שמתמודדים עם רגשות הבושה והמבוכה שלהם על ידי הכחשה, הסתרת מצעי מיטה רטובים ומתנהגים כאילו לא מפריע להם. חשוב מאוד להרגיע את הילדים כי הרטבת לילה אינה אשמתם והם לא היחידים שעושים זאת.

טעות/מיתוס מספר 10 :עכשיו פחות מתאים להתחיל בתהליך; הילד בדיוק התחיל...

להתמודד עם מצב קיים לעיתים קרובות מביא את ההורים לשטח מכור וידוע. עם כל הקושי נוצר סוג של הרגל (יש לומר הרגל מגונה בהקשר של הרטבת לילה) שההורים משלימים איתו. נכנסים לשיגרה ידועה גם אם היא אינה רצויה. מה עכשיו להתחיל טיפול חדש? יש לי בדיוק פרוייקט חשוב בעבודה ואני חייב לישון טוב בלילה כדי להיות ממוקד בעבודה.

לחפש מומחה או טיפול מסויים דורש זמן והשקעה – אין לי כרגע אפשרות לפנות זמן לכך.

אנחנו עוברים משבר כעת: יש מגיפה בעולם, יש מחלה קשה/מוות חס ושלום במשפחה, עוברים דירה/בית-ספר ועוד. לעולם לא יהיה זמן מתאים ונכון לתחילת תהליך של שינוי. משמעות של שינוי היא שרוצים לצאת ממצב קיים למצב טוב יותר.

נכון, לעיתים בתהליך מצטרפים גורמים נוספים לתהליך ומערימים קשיים נוספים. יחד עם זאת, אלברט איינשטיין אמר: “אי-שפיות להמשיך לעשות אותן פעולות ולצפות לתוצאות שונות”. כל הורה שימשיך באותה דרך פעולה בהקשר של הרטבת לילה שטרם הביאה לתוצאות הרצויות סביר להניח שימשיך לראות אותן תוצאות.

כאשר ניגשים לשינוי חשוב לבוא בלב פתוח ונפש חפצה. יש משמעות רבה לכוונה והמטרה איתה ניגשים לתהליך. כן, זה בהחלט מאתגר. כל מי שהורה לילדים מגלה שבזכות הילדים שלו הוא עובר מסע פתלתל עם ירידות ועליות שבמהלכו כל המעורבים צומחים וגדלים ובעיקר לומדים דברים חדשים בכל פעם במטרה לשנות לטובה את אורח החיים ואת התפקוד בחיי היומיום.

סיכום – הרטבת לילה קללה או ברכה?

אמא יקרה,
המספרים מראים כי יותר מ-57% מההורים מחפשים אחר פתרון להרטבת לילה כשנה.  40% מהם מעל שנתיים! אני מזמינה אותך לצאת מהסטטיסטיקה הזו. 

הגעת עד כאן ואת רוצה לעזור לילד שלך להפסיק להרטיב בלילה. בואי ותצטרפי לאלפי משפחות שכבר עשו זאת בהצלחה.

עם כל הרצון והכוונות הטובות של הורים להימנע מטעויות, המציאות מוכיחה שוב ושוב כי למידה היא רצף של פעולות שחלקן כישלונות וחלקן הצלחות. לכן, חשוב מאד שלך יהיו כלים יישומיים כדי לעזור לילדים להפסיק להרטיב בלילה ולתפקד טוב יותר ביום וגם בלילה.

תכנית און-ליין בלעדית: “איך להפסיק הרטבת לילה ב-2 דקות לפני השינה ב-31 יום” – מציגה את הרטבת הלילה והתופעות הנלוות אליה כברכה! כן לגמרי מתנה! יש סוד מאחורי הרטבת הלילה שאין מדברים עליו כלל. אני גיליתי את הסוד שהוא ברכה ובשמחה אשתף אותך בו – אגב זה יעשה לך סדר בהרבה דברים שעד כה לא ראית את הקשר להרטבת לילה: שינה חזקה, רגישות: התפרצויות רגשיות, נטיה לבכות/להיעלב/להתרגז בקלות, מופנמות/דעתנות, קשיים/עיכובים בדיבור והבעה, קשיים בשליפה/זכרון, קשיי קריאה/כתיבה, הפרעות קשב וריכוז, קשיים מוטוריים: מסורבלות, חגורת כתפיים חלשה, גמישות יתר, ישיבת W – אילו הם רק חלק מהתופעות הנלוות להרטבת לילה – וכל אילו ואף יותר (העלאת ביטחון ודימוי עצמי) מקבלים מענה בתכנית בלעדית בישראל להפסקת הרטבת לילה.

אלברט איינשטיין אמר: “אי שפיות: לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות.”

בואי ללמוד איך לעזור לילד שלך באמת להפסיק להרטיב בלילה ולעשות שינוי אמיתי בהרגלים הקיימים.
רוצה גם להפסיק את הרטבת הלילה של הילד/ה שלך בפחות מ-31 יום עם תוצאות משמעותיות כבר ב-10 ימים ראשונים של התכנית?*
לחצי כאן והצטרפי להדרכה חינמית בה אציג את תוצאות הסקר ואוכיח לך במספרים איך להפסיק הרטבת לילה בקלות, פשטות ובהצלחה כולל אחריות.

נוצר באמצעות מערכת הקורסים של
 
סקולילנד

התחברות מהירה
באמצעות לינק חד פעמי

שלחו לי לאימייל

אם את חווה קשיים כלשהם בתהקדמות בתכנית ו/או חוסר שיתוף פעולה או כל קושי אחר, את מוזמנת לפתוח קריאה בדחיפות בתמיכה ושירות לקוחות על מנת לקבל הדרכה מותאמת אישית להתקדמות בהצלחה בתכנית.

התחברות לאתר